کووید-19 و اثراتش بر روی تجارت الکترونیک

کووید-19 و اثراتش روی تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک صنعت پررونقی است  که توجه جهانی را به خود جلب کرده و خیلی پیش از کرونا خودش را در هند نشان داد؛ هرچند این پاندمی با مجموعه ای از تغییرات از جمله بی ثباتی و وحشت همراه بود.  ماهیت عفونی این ویروس باعث تغییراتی در سبک زندگی مصرف کننده شد؛ از روابط اجتماعی بگیر تا فاصله اجتماعی. هر یک از افراد جامعه در تلاش برای ارتباط نداشتن و پیروی از دستورات بهداشتی هستند. باوجود این تغییرات ما نیز به زودی شاهد تنظیم کسب و کار بر فروش آنلاین خواهیم بود.

رفتار مصرف کننده تغییر پرشتابی دارد و مردم به جای سرزدن به مغازه ها و بازارها، به سفارش آنلاین رو آورده اند. از سوی دیگر افرادی هستند که  کلا از خرید دست برداشته اند که این کارشان برای جلوگیری از ارتباط با بیرون و کمتر کردن خطر ابتلا است. علاوه بر این، مردم بیشتر برای ضروریات بیرون هستند و تمایل چندانی هم به بیش از این ندارند. این وضعیت هم چالش هایی دارد و هم فرصت هایی.

اثرات مثبت کووید-19 بر صنعت تجارت الکترونیک

هراس از بیرون آمدن از خانه

باوجود آسایشی که تعطیلی به همراه آورده است، مردم درمورد بیرون آمدن از خانه و ارتباط با دیگران هراس دارند. بااین اوصاف، شرکت ها میتوانند این رفتارآنها را به سمت سایت های فروش آنلاین سوق بدهند. مردم با سفارشات آنلاین اطمینان خاطر پیدا می کنند که تماس کمتری با دیگران دارند و بدین ترتیب خطر ابتلا کم می شود.

تبدیل چالش به فرصت

شرکت های تجارت الکترونیک به دلیل این تعطیلی و محدودیت ها، فشار و زیان زیادی را متحمل شده اند. شرکت ها برای جبران این وضع و رشد، روی فرصت ها سرمایه گذاری می کنند و به سرعت سایت های فروش آنلاین خود را به فراهم کننده کلیه ضروریات برای دامنه بزرگتری از مشتری و بازار گسترش می دهند. این کار باعث می شود تا کسب و کار در آینده نیز تعهدات بیشتری داشته باشد.

دستورالعمل های امن

سازمان جهانی بهداشت WHO برای جلوگیری از عفونت و ابتلا، مجموعه ای از دستورالعمل ها را مشخص کرده است. فرایند سفارش خدمات ( در شرکت ها) بهمخوانی با این دستورالعمل ها را در مراحل مختلف عملیات خود، همچون انتخاب محصول، بسته بندی و حمل و نقل، تضمین کند.هریک از این سفارش ها باید با مراقبت و رعایت بهداشت بسته بندی و ارسال شود. رعایت این دستورات نیز باعث ایمنی هم برای مشتری و هم برای عرضه کننده در آینده می شود.

امکان انجام کامل خدمات

شرکت هایی با خدمات مدیریتی سریع و منعطف یا خدمات تجاری کامل به میزان زیادی به عنوان شرکت هایی که کارمندان، منابع و سرمایه بیشمار برای بسته بندی و پرداخت اجاره بها برای انبار خود دارند، از این وضعت نفع میبرند. بسیاری از خدمات مدیریتی  به زودی راه حلهایی تکنولوژیک را برای رسیدگی به بحران امور کارمندان و منابع پیدا می کنند.

افزایش زمان مشاهده گری ( در اینترنت)

واقعیت این است که زمان مشاهده گری افراد افزایش داشته است که این یعنی دسترسی بیشتر داشتن و در معرض سایت های خرید و فروش بیشتر بودن. افزایش این زمان، پرتکرار بودن این دسترسی را نشان می دهد که این یعنی انگیخته شدن ژن خرید مردم. این رفتار با انجام سفارشات قابل توجه، برای شرکت های تجارت الکترونیک سودآور است.

اثرات منفی کووید-19 بر صنعت تجارت الکترونیک

تعطیلی ناشی از کرونا بسیاری از خدماتی ها را تعطیل و زنجیره های عرضه کننده جهانی و صنایع تدارکاتی را دچار وقفه کرده است. این تعطیلی اثرات منفی کوتاه مدتی داشته است که در ادامه می خوانیم:

عرضه آیتم های ضروری

سایت های فروش آنلاین، با توصیه های دولت هند به عرضه آیتم های فقط ضروری مثل موادغذایی و مواد پزشکی، از این شکست (مالی) که نمی توانند فرایند خدمات سفارش گیری خود را به درستی پیش ببرند دچار آسیب شدند. سایرموارد در سایت ها کنار گذاشته شد و این ضربه ای به بدنه شرکت های تجاری بود.

محدودیت در تحرکات مردمی

به دلیل محدودیت در تحرکات فیزیکی مردم ازجمله امور تحویل حضوری Delivery، بسیاری از موجودی ها در انبار به مشتری ها نرسید. این روند بهای کالاهای موجود در انبارها را بالا برد و همچنین تأخیر در درآمد شرکت ها به وجود آمد.

زنجیره آشفته عرضه و تقاضا

کل زنجیره تدارکاتی صنعت تجارت الکترونیک هم در عرضه و هم در تقاضا آسیب دید. تقاضا، به دلیل شوک های درآمدی و محدودیت ها، کاهش پیدا کرد. در مقابل، زنجیره عرضه تحت تأثیر کمبود تولید  در سطح جهان قرار گرفت.

بحران کارمند و منبع

با کمبود کارمند در صنعت، تهیه تمامی سفارشات با مشکل روبه رو شد. این یعنی، فرایند خدمات سفارش‌گیری میتواند به کمک صنعت بیاید و باکمک فناوری به بحران کارمند در آنها کمک کند. علاوه بر این، شرکت ها این وضعیت را چالشی برای رویارویی با هزینه های عملیاتی مثل اجاره انبار، دستمزد کارمند و غیره میدانند. باوجود این، فناوری میتواند به کاهش هزینه  کمک کند.

موفقیت بسیاری از شرکت ها، در این وضعیت، بستگی به این دارد که چطور درمورد مشتری رفتارشناسی کنند و مطابق با آن عملکرد خود را درنظربگیرند.

در پایان باید گفت که صنعت تجارت الکترونیک  اثرصرفا سودمندی از کووید-19 و جهان پس از آن نمی گیرد ولی با اطمینان میتوان گفت که شرکت های فروش آنلاین و تجارت الکترونیک با تغییر خدمات خرید آنلاین و زنجیره سراسری انتخاب و ارسالشان، وضع بهتری از آجرپزی ها خواهند داشت.

دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط