مهارت نرم (soft skill) چیست؟

مشاور مهارت نرم به نیروی کار شرکت ها برای دستیابی به (اهداف) هم  درزندگی و هم در کار کمک میکند. مهارت نرم فراتر از اینها مهارت های بین فردی فرد است که به او در ارائه تصویری از شخصیت خود و چگونگی تعامل با دیگران در محل کار کمک میکند، این مهارت فردی بیشتر یک مهارت رفتاری-ارتباطی است که هر نیروی کاری برای پیشرفت بلند مدت شرکت به آن نیاز دارد. باهمه این اوصاف، تقریبا هر شغلی، نیروی کاری میخواهد که  با دیگران و بیشتر از آن در بیرون و درون سازمان، درارتباط باشد.

مهارت نرم  مهارت مبتنی بر خود فرد است تا مبتنی بر تحصیل، آموزش یا تجربه کاری. در این دو کلمه ساده شما مهارت های فردی، اجتماعی، جذابیت،  مهارت های بین فردی  و همچنین مهارت های انتقال پذیر را دارید. نقطه مقابل مهارت نرم، مهارت سخت hard skills است که مبتنی بر شغل می باشد. مهارت سخت بر اساس شایستگی، تحصیل، آموزش، مدرک و پیشینه شغلی است.  مهارت سخت نیز انتقال پذیر است و قابلیت ارزیابی دارد و میتوان با آزمون و دوره های عملی آن را ارزیابی کرد. این نوع مهارت با گذر زمان بهتر و فرد در آن استاد می شود درحالیکه مهارت نرم  در بسیاری اوقات روند رشد سختی دارد و ارزیابی و سنجش آن به سادگی انجام نمی شود. باهمه این اوصاف، برای آموزش نیروی کار شرکت های بزرگ، همیشه پیشنهاد می شود که مشاور مهارت نرم، برای کمک به حل مشکلات مربوط به این مهارت در شرکت حضور داشته باشد.

متخصص مهارت نرم میتواند در بهبود مهارت های زیر همراهی تان کند:

مهارت های سخنرانی و روابط عمومی

حل مسئله

هماهنگی با افراد در محل کار

بهبود توان رهبری

تفکر انتقادی

مهارت سخت قطعا پویایی دارد و نیروی کار برای تصاحب جایگاه شغلی باید این سطح مقدماتی را داشته باشد؛ درحالیکه پژوهش های شرکتی درمورد مهارت نرم نشان می دهد که مهارت نرم  تا 92% انگیزه پیشرفت فردی در کار می شود.

حالا که در مورد مهارت نرم و سخت بیشتر دانستیم اجازه دهید با دقت بیشتری درمورد چگونگی همراهی مشاوران مهارت نرم در رشد شرکت بخوانیم

( موارد زیر ابزار لازم برای تقویت مهارت نرم هستند):

انگیزه

سازگاری

مشارکت- هماهنگی

نوآوری

مدیریت زمان

تقکر سازماندهی شده

حل کشمکش

مثبت اندیشی

ارتباط

اعتماد به نفس

رهبری

نگاه انتقادی

همراهی یک مشاور مهارت نرم در این مسیر به چه صورت است؟

رضایت مندی چشمگیر و اعتبار بخشی متنوع به شرکت مُهر تأییدی است بر نقش آموزش مهارت نرم در شرکت. یک سازمان باید به دنبال مشاور مهارت نرمی باشد که آموزش اعتماد به نفس و خرسندی را که ضامن بقای سازمان است در اختیار آن قرار دهد. گمان بسیاری از شرکتها این است که مهارت نرم وقتی بین نیروی کارش در تبادل است پس یک چیز معمولی است درحالیکه همیشه اینگونه نیست. وضعیت کاری را، با فرض اینکه نیروی کار میداند در محیط غیرفنی چگونه باید رفتار کند، نمی شود حدس زد یا پیشتر آن را تجربه کرد. این یک ادعاست که همه یک جور رفتار میکنند!

تیم سئو (تولید محتوا)ی شرکت های بسیار بزرگ از مهارت های نرم با عنوان مهم ترین مهارت ها یاد می کنند. باوجود نیروی کاری که مهارت های فنی بسیاری دارد ولی از کمبود مهارت های نرم رنج می برد، روشن است که یک سری از مبانی کسب و کار با چالش روبه رو شده است. برای نمونه؛ اگر کارمند سازمان، هنر تصاحب قلب مشتری را بداند ولی نتواند آن را در شرکت ماندگار کند، پس سازمان با یک حفره درمورد مهارت های نرم روبه رو است. برای بهبود این وقفه ها در شرکت، میتوان از مشاور مهارت نرم برای آموزش بهره مند شد.

دیدگاه خود را بنویسید...

  1. سجاد رسولی گفته؛
    15:34 1399/07/06

    تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *