شش نکته عملی برای داشتن کلاس درس سودمند در خانه

میلیون ها کودک( و پدر و ماردشان) به دلیل پاندمی کووید-19 برای نخستین بار است که یادگیری از راه دور را تجربه می کنند.  نکات مورد نظر خانواده ها را آماده این تغییر، رویارویی با استرس ناشی از آن و موفقیت در واقعیت آموزشی جدید میکند.

فرصت یادگیری فردی را فراهم کنید

هر دانش آموزی علایق و همچنین دامنه توجه،  استعداد به کاربردن فناوری بدون سردرگمی خاص خودش و موارد دیگر را دارد. یادگیری در خانه در مقایسه با یادگیری در مدرسه فردیت بسیار بیشتری را فراهم میکند.

در خانه بودن به دانش آموزان انعطاف خیلی خوبی برای تشریح انگیزه شخصی شان می دهد. اگر در مهارت یا مفهوم جدیدی توانا شوند، تشویقشان کنید تا به روشی نوآورانه استفاده اش کنند. سایت های یادگیری آنلاین مثل آکادمی کان Khan Academy( رایگان است) دانش آموزان را درزمان عدم موفقیت در انجام لیست تکالیف و کتابهایشان هدایت میکند. علاوه براین، تدریس خصوصی تصویری آنلاین، نسبت به تدریس خصوصی فیزیکی هزینه کمتری دارد( کمتر از 30 دلار در ساعت). این منابع کمک میکند تا دانش آموز با شتاب دلخواهش کار کند، کمک بیشتری بگیرد و به موضوعات و ایده های جذاب و مورد علاقه اش عمیق تر بپردازد. خدمات زبان آموزی هم روش دیگری برای تکمیل آموزش کودکتان و این روش هم رایگان است.

هم کمک بخواهید هم کمک رسان باشید

دوست ما، دافی Duffy که هم آموزشگر است و هم والد، میگوید از کمک خواستن هراسی نداشته باشید. خیلی از ما وحشت زده ایم( مخصوصا در روزهای اول شیوع) چون حس میکردیم باید از پس همه این مشکلات بربیاییم. برای نمونه در خانه دافی او خیلی مشغول روش های انجام کار با دست بود درحالیکه بچه هایش کار با لپتاپ را آموخته بودند. آنها فقط کار با کروم را می دانستند که در مدرسه یاد گرفته بودند.

کمک همیشه ممکن است ولی فردی که کمک میخواهد نمی داند که چنین درخواستی دارد یا میتواند داشته باشد. این وضعیت در دانش آموزان کالج دافی دیده می شود که مسئولیتشان را به دلیل نبود اینترنت خوب یا عدم اتصال به یک کلاس تصویری زنده به دلیل محدودیت های گوشی یا لپ تاپشان با تأخیر انجام می دهند و دافی معمولا با تمدید موعد مقرر یا ارائه دستورالعمل های خاص به آنها کمک میکرد. « اگر بدانم مشکل کجاست خوشحال می شوم کمک کنم تا انجامش دهند.»

فراموش نکنید که بسیاری از آموزگاران نیز در تدریس راه دور در حال یادگیری یک مهارت کاملا جدید هستند( این وضعیت برای همه تازگی دارد). وقتی دارند با موضوع سر وکله می زنند، امیدشان به والدین و دانش آموزان برای کمک است.

امسال برخی از معلم ها  درگیر ابزارهای جدید  هستند. کودک شما هم برای اولین بار است که در کلاس آموزش راه دور حضور دارد؟  باید جست و جوی خودتان را داشته باشید و برای نمونه بدانید چطور از کلاس گوگل برای کودکتان در روزهای اول استفاده کنید. ممکن است نکات دیگری هم برای والدین پیدا کنید، حتی برای معلم ها!

هم به  مهارت های سخت و هم به ساده ها توجه کنید

آسلی نیزمن Ousley Naseman می گوید « من بهترین چیزها را از کلاس در خانه آموختم، بدین صورت که که مهارت های زندگی ضرورتا در فضای سنتی مدرسه آموخته نمی شوند: مثل نظم شخصی، مسئولیت پذیری، مدیریت کار بدون موعد مقرر در فضایی از سوی فردی دیگر».

مدرسه خیلی بیشتر از دانشگاه است. دانش آموزان جوان مهارت های مربوط به موتورهای ساده را یاد میگیرند، به اشتراک گذاشتن و رعایت نوبت را میآموزند و بزرگترها روی اجتماعی تر شدن و مهارت های مدیریت زمان و سایر موارد کار میکنند.

دافی می گوید: چیزی که در سال جدید تحصیلی انجامش می دهد آموزش مهارت های سازمانی است. کودک او هزاران وب سایت مختلف را برای تکالیف مدرسه لازم  و دردسرهای زیادی برای دقت به تک تک آنها داشت.  دافی اضافه کرد که میخواهد کودکش بداند به جای سردرگمی همیشگی برای وارد شدن به سایت، چه سازمان دهی باید انجام شود. باید به دانش آموز بیاموزم که چطور رمزهایش را مدیریت کند یا اگر رمزهای ورودش بیش از یکی است( هم رمز و هم نام کاربری) چطور یک یادداشت از آنها کنار بگذارد.

جایی برای یادگیری داشته باشید

یادگیری در خانه شبیه کار از خانه است که در آن، جداسازی بین زندگی شخصی و کاری یا تحصیلیتان، اگر مرزبندی مشخصی داشته باشید، بسیار ساده تر است. یک « جا» برای خودتان داشته باشید؛ حالا چه یک میز باشد یا حتی یک صندلی در آشپزخانه.  این «جا» با جایی که بچه ها اوقات شخصی شان را می گذرانند فرق داشته باشد. برای نمونه اگر بچه ها روی میز آشپزخانه کار میکنند، یک صندلی برای زمان مدرسه و یکی هم برای غذاخوردن باشد.

علاوه بر اینها اینکه مجبور باشید دنبال مداد و خودکار و شارژر و کتاب خاصی بگردید، آشفته بازار به پا میکند. راهکارش این است که وسایل را در جعبه نگهداری کنید. اینطوری با تمام شدن زمان کلاس، دانش اموزان همه وسایلشان را سریعا در جعبه میگذارند و از حالت آموزشی بیرون می آیند. این بیرون آمدن از شکل آموزشی و کنار گذاشتن وسایل یعنی آغاز و پایان روز کلاس.

قابل پیش بینی باشید و ثبات داشته باشید

دافی معتقد است که « به عنوان آموزشگر و والدین میگویم که (داشتن) برنامه زمانی و ثبات، زندگی را بسیار خوشایندتر میکند». وقتی اوضاع مرتب نیست، انعطاف، روزتان را حفظ میکند ضمن اینکه انتظارات مشخص از روال روز داشتن حس عادی بودن را به کودک میدهد مخصوصا این روزها که هرچیزی غیرعادی است.

دافی در مقام یک استاد دانشگاه، برای دانش آموزان کلاس های ویدئویی همزمان برگزار کرد و میگوید که سیاست حضور و غیاب بسیار انعطاف پذیری هم داشته است. بازخورد شگفت انگیز این بود که « خیلی خوشحالم در این کلاس شرکت کردم چون باعث ثباتم می شود». بسیاری از دانش اموزان او که دور از خانواده هایشان بودند، کارشان را از دست دادند و از طرفی دلیل مشخصی هم نبود که چرا خوابگاه یا آپارتمان دانشجویی شان را رها کردند و رفتند. البته یک سری گفتند که این رها کردن دلیلی برای بیدار شدن و انتظار مشتاقانه داشتن به من می داد. راهی برای ارتباط  با آدمهایی در سن و سال خودم.

ولی انعطاف پذیر باشید

ثبات، مدیر انتظارات است. هرچند سازگاری به شما آزادی می بخشید. آزادی برای عیب یابی. آزادی برای رد شدن از درسی که دانش آموزدیگری سریعا آن را برداشته است. آزادی برای وقف چیزی شدن که هنوز پیش نیامده تا اینکه پیش بیاید. آزادی برای سپری کردن زمان بیشتر در موسیقی، باشگاه و چیزهای دیگری که گاهی از مدارس دولتی حذف می شود.

سازگاری کمک میکند تا مشکلاتتان را هم حل کنید؛ اگر دانش آموزی به تکلیف صبحش نرسد میتواند به سادگی در یک جایی از برنامه عصرش آن را بگنجاند.

دیدگاه خود را بنویسید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط