فرصت کارآفرینی

کارآفرینی چیست؟ زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

قبل از شروع مطالب ابتدا از خود سوال کنید:

  • آیا ترجیح می­دهید خودتان رئیس خودتان باشید؟
  • آیا دلتان می­خواهد هر زمان که خواستید سرکار بروید و هر طور که خواستید کار کنید؟
  • آیا می­خواهید هر زمان که خواستید خود را با پس­انداز کافی بازنشسته کنید؟
  • آیا مایلید هر زمان که خواستید به همراه خانواده­تان به مسافرت بروید؟
  • آیا می­خواهید مورد احترام جامعه، اقوام و دوستانتان قرار بگیرید؟
  • آیا دلتان می­خواهد بهترین منزل و لوازم را داشته باشید و بهترین مدل ماشین را سوار شوید؟

اگر چنین آرزوهایی دارید، بهترین راه برای رسیدن به آنها انتخاب زندگی شغلی کارآفرینانه است. قبل از تصمیم­گیری برای ورود به دنیای کارآفرینی باید بدانید که راه سختی در پیش دارید، در این راه خطرات زیادی وجود دارد، همانطور که لذات و سودهای فراوانی دارد. باید آماده باشید چون سنگ­های زیادی به طرفتان پرتاب می­شود، مسخره می­شوید، ورشکسته می­شوید، خسته می­شوید، نزیدیکانتان را از دست می­دهید و… اما نباید هیچگاه احساس شکست کنید. آیا آماده چنین زندگی هستید؟

باید بدانید که کارآفرینی یک نوع سرمایه­گذاری برای آینده است و به قول معروف «یک­ سال بخور نان و تره، صدسال بخور گوشت برّه». درحالی که زندگی کارمندی بر این باور است که «سیلی نقد به از حلوای نسیه». شروع کارآفرینی سخت است اما این سختی در آینده جبران می­شود.

کارآفرینی دقیقاً چیست؟

با نگاهی به روند رشد و توسعه جهانی در­می­یابیم که با افزایش و گسترش فنّاوری­های پیشرفته نقش و جایگاه کارآفرینان به طور فزاینده­ای بیشتر می­شود. امروزه کارآفرینی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی به شمار می­رود، به طوری که در غرب و برخی کشورهای دیگر، دو دهۀ اخیر «دوران طلایی کارآفرینی» نام گرفته‌است. کارآفرینان از منابع مهم و پایان­ناپذیر ثروت­آفرینی هستند. منبعی که به توان خلاقیت انسان­ها برمی­گردد که هم ارزان و هم بسیار ارزشمند و پایان­ناپذیر است.

کارآفرینی یکی از انواع زندگی شغلی است که افراد در مسیر زندگی خود می‌توانند انتخاب کنند. اگر می‌خواهید در این راه گام بگذارید، لازم است ابتدا بدانید کارآفرینی چیست و کارآفرین به چه کسی گفته می­شود.

کارآفرینی با یک فرد کارآفرین آغاز می­شود که فرصتی را کشف و یا خلق می­کند، سازمانی را جهت پیگیری این فرصت ایجاد می­کند، منابع مورد نیاز را جمع­آوری می­کند، طرح عملی آن را پیاده­سازی می­کند، خطرها و نتایج مثبت کار را محاسبه می­کند و تمام این فعالیت­ها را در یک بازه زمانی معین انجام می­دهد. به عبارت دیگر می­توان گفت کارآفرینی خلق چیزی با ارزش و متفاوت، از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی، همراه با خطراتی، به منظور دریافت پاداش­هایی مالی و رضایت شخصی از نتایج حاصله است.

برای کارآفرین شدن باید ویژگی­هایی داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، فقط به یاد داشته باشید که اگر این ویژگی­ها در شما وجود ندارد به این معنا نیست که شما نمی‌توانید کارآفرین شوید، بلکه می‌توانید با استفاده از تجربیاتی که در طول زندگی کسب می‌کنید و تمرین‌هایی که انجام می‌دهید، چنین خصوصیاتی را در خود ایجاد و یا تقویت نمایید.

ویژگی­های یک کارآفرین

  • اعتماد­ به نفس داشته باشید.
  • هدایت و کنترل سرنوشت‌تان را بدست بگیرید.
  • در انجام کارهایتان مصمم و دارای پشتکار باشید.
  • خطرپذیر باشید.
  • هدف‌گرا باشید.
  • آرمان‌گرا باشید.
  • سعی کنید مستقل و استوار باشید و توان تصمیم‌گیری خود را بالا ببرید.
  • نوآور و خلاق باشید.
  • قدرت تحمل ابهام را در خود افزایش دهید. (از ابهامات پیش­رو نترسید.)
  • در انجام کار­ها، پیشتاز باشید.
  • کارایی خود را بالا ببرید.
  • همواره علاقه‌مند به یادگیری باشید.

مراحل راه اندازی یک کسب و کار کارآفرینانه

فرایند کارآفرینی دارای هفت مرحله به شرح زیر می­باشد:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، رمز ماندگاری در دنیای کسب‌و­کار، خلاقیت و نوآوری است. خلاقیت فرآیندی فکری و روانی است که محصول آن می­تواند یک اثر، ایده، راه­حل و یا هر چیزی که علاوه بر تازگی دارای ارزش نیز است، باشد. نوآوری تبدیل خلاقیت به محصول و ارائه آن به بازار و دستیابی به سود است. به عبارت دیگر خلاقیت، سبب پیدایش یک فرصت می‌شود و نوآوری عملی ساختن آن است.

ایده و فرصت چیست؟

ایده، ارائه یک راه‌حل جدید برای انجام کارهاست، ایده می‌تواند به صورت یک الگو، طرح و یا برنامه نوآورانه، دستگاهی جدید، روشی نوین برای نظارت بر امور و یا سبک متفاوت مدیریتی باشد. هیج ماشینی قادر به ساخت ایده نیست، بلکه این کار فقط از عهدۀ ذهنی خلاق و پویا برمی‌آید.

حال ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که تفاوت ایده وفرصت چیست؟ مردم معمولا مفهوم فرصت و ایده را یکی تلقی می‌کنند و تفاوتی بین آنها قائل نمی‌شوند، اما در واقع این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند. هرکس ایده‌های فراوانی در ذهن  دارد، شما ممکن است در روز صدها ایده در ذهن خود بپرورانید. اما «فرصت» نیاز جدیدی است که بتوان آن را به کسب‌و‌کار یا یک ارزش اقتصادی تبدیل کرد. درواقع کار زیادی باید انجام شود تا یک ایده دربارۀ کسب‌و‌کاری تازه، به یک فرصت تبدیل شود.


برای تفکیک ایده و فرصت از یکدیگر و شناخت رابطۀ آنها با هم می‌توان گفت هر ایده‌ای یک فرصت نیست، اما هر فرصتی حتما یک ایده در دل دارد. شکل زیر بیانگر این مفهوم است.

فرصت کارآفرینی

فرصت‌ها از جمع ایده و یک نیاز به‌وجود می‌آیند.

لذا می‌توان گفت که فرصت‌ها از دو طریق خلق می‌شوند:

مدل یک به این‌صورت است که ایده‌ای داریم و باید به دنبال نیازی بگردیم که ایدۀ ما پاسخی به آن نیاز باشد.

مثلاً فرض کنید شما ایده‌ای در مورد ساخت ماشین اصلاح مو دارید که تا به حال در بازار نبوده است، حال شما باید نیازی را بیابید که ماشین اصلاح شما، پاسخی برای آن نیاز باشد، به عنوان نمونه شما متوجه می‌شوید که اغلب کودکان از آرایشگاه می‌ترسند؛ لذا این دستگاه می‌تواند در خانه مورد استفاده قرار گیرد تا موی کودکان توسط نزدیکان آنها در محیطی آشنا اصلاح شود. همچنین مطمئن شوید که خانواده‌ها حاضرند محصول جدید شما را به قیمت مورد نظرتان خریداری نمایند. در این‌صورت شما می‌توانید بگویید که طبق این مدل یک فرصت را خلق کرده‌اید.

اما در مدل دوم نیازی را می‌شناسیم و باید ایده‌ای برای رفع آن بیابیم.

به طور مثال شما می‌دانید که معمولاً خانم‌ها هنگام نصب پرده یا باز کردن آن دچار مشکل می‌شوند و مجبورند از نردبان  بالا رفته و این عمل را انجام دهند.

لذا می‌توان گفت نیازی را شناخته‌اید و حال باید برای خلق یک فرصت، ایده‌ای برای رفع این نیاز جستجو کنید.

مثلاً می‌توانید میل پرده‌ای طراحی کنید که متحرک باشد و خانم‌ها بتوانند بدون بالا رفتن از نردبان، به راحتی آن را پایین آورده و پس از نصب یا باز کردن پرده، آن را بالا  ببرند.

در این‌صورت شما می‌توانید بگویید طبق این مدل یک فرصت را شناسایی کرده‌اید.

کارآفرینی چیست؟

حال که ارتباط بین نیاز، ایده و فرصت را شرح دادیم، می‌خواهیم به شما نشان دهیم که می‌توانید با سه رویکرد تخصیص، کشف و خلق با فرصت‌ها مواجه شوید.

 در رویکرد تخصیص، فرصت‌ها از بُعد بهره‌برداری بهتر از منابع محدود مورد بحث قرار می‌گیرند. در این رویکرد عرضه و تقاضا وجود دارد و شما چیزی را به‌وجود نمی‌آورید بلکه با به‌کارگیری درست و مناسب منابع به نتایج مورد انتظار خود می‌رسید.

در رویکرد کشف، شما می‌توانید با اصلاح خطاها و مشکلات سیستم موجود و ایجاد شیوه‌های جدید به نتایج مورد انتظار خود برسید. در این روش یا عرضه در بازار وجود دارد و یا تقاضا. شما باید بُعد نامشخص را کشف کرده و دراین‌صورت به فرصتی مناسب در بازار دست خواهید یافت.

در رویکرد خلق، شما می‌بایست ابزارها، راهکارها و یا نتایج جدید را خلق و ایجاد نمایید. در این رویکرد عرضه و تقاضایی در بازار وجود ندارد پس هر دو باید خلق و ایجاد شوند. در این رویکرد، باید ابتکارات اساسی در طراحی محصول، خدمت و یا راهکار های جدید بازاریابی، مالی و… صورت گیرد تا فرصتی ایجاد شود. با بکارگیری این رویکرد، شما با ریسک بیشتری مواجه خواهید شد ولی در صورت موفقیت سوددهی بیشتری نیز خواهید داشت.

در بخش آخر مقاله قصد داریم شما را با منابعی آشنا سازیم تا به کمک آنها بتوانید فرصت‌های کارآفرینانه را شناسایی کرده و اید‌ه‌هایی برای شروع یک کسب‌و‌کار بیابید

 منابع کشف ایده و فرصت

  1. خواسته‌ها و نیازهای افراد جامعه : مردم نیازمند درآمد بیشتر، پس‌انداز کردن، صرفه جویی در وقت، داشتن ظاهر بهتر، طول عمر بیشتر، آسایش بیشتر و… هستند. ایناها همه فرصت‌هایی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار هستند.
  2. شبکه‌های اجتماعی : شبکه‌های اجتماعی منابع اطلاعاتی بسیار مفیدی برای کارآفرینان هستند که می‌توانند به شما در شناسایی و کشف فرصت‌ها کمک کنند.
  3. شکست‌ها : هر ایده‌ای که شکست بخورد، ذاتاً دارای اشکال نیست. شکست‌ها را به عنوان منابع فرصت به‌خاطر داشته باشید.
  4. عدم تناسب : یعنی ناسازگاری بین «آنچه که هست» و «آنچه باید باشد» که نشان دهندۀ تغییری است که می‌تواند اتفاق بیافتد.
  5. نیاز فرآیند : یعنی کاستی‌ها و خللی که در یک فرآیند تولید صنعتی یا خدماتی وجود دارد. برای رفع این نیاز باید فرآیند را کامل کرد، حلقه‌های ضعیف آنرا جایگزین نمود، طرحی جدید برای فرآیند ریخت و از دانش نوین بهره برد.
  6. ساختارهای صنعت و بازار : تغییر ساختار صنعت و بازار فرصت‌هایی را در اختیار کارآفرینان و نوآوران می‌گذارد.
  7. تغییرات جمعیتی : تغییرات جمعیت‌شناختی تاثیرات چشمگیری بر خرید و فروش و مبادلات برجای می‌گذارند: چه‌چیز خریده‌شود؟ چه کسی بخرد؟ فرصت‌هایی که بسته به تغییرات در رشد جمعیت، توزیع سنی، اشتغال، تحصیلات و منطقه جغرافیایی ایجاد می‌شود در ردیف نتیجه‌بخش‌ترین و کم‌خط‌ترین ایده‌های کارآفرینانه است.
  8. دگرگون شدن ادراکات، برداشت‌ها و استنباطات : تغییر برداشت‌ها و ادراکات می‌تواند ایده‌ها و فرصت‌هایی را در اختیار شما قرار دهد. مثلا دگرگون شدن نحوه تغذیه مردم و تمایل آنها به مصرف غذاهای آماده و فوری، یک فرصت کارآفرینانه را بوجود آورده است.
  9. دانش جدید : پیدایش دانش جدید و تبدیل آن به محصول، فرآیند و یا خدمات و عرضۀ آن به بازار می‌تواند فرصت‌هایی را برای شما به عنوان یک کارآفرین به‌دنبال داشته باشد.

جمع ­بندی

در دنیای حاضر کارآفرینی یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشورها به‌شمار می‌رود. کارآفرینان با بهره­گیری از قابلیت‌های فردی و مهارت کسب‌و­کار موجبات تعالی سازمان و نهاد اجتماعی خود را فراهم می‌آورند.

در این مقاله، پس از تعریف کارآفرینی، ویژگی‌هایی برای کارآفرینان برشمردیم و مراحل هفت‌گانه فرآیند کارآفرینی را بیان کردیم. سپس اشاره کردیم که خلاقیت و نوآوری یکی از شاخص‌های اصلی کارآفرینی است. همچنین شما را با مفاهیم خلاقیت، نوآوری، ایده و فرصت آشنا کردیم.

بعد از بیان دلایل اهمیت این عناصر در کسب‌و‌کار، انواع مدل خلق فرصت و رویکرد‌های مواجه با آن را ذکر کردیم و در پایان نیز منابع ایده و فرصت نام برده و شرح داده شدند. امیدواریم که خواندن این مقاله راه شما را در رسیدن به اهدافی که در ابتدا از خود پرسیدید، هموارتر کرده باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

توسط
تومان