راهنمای کامل در ایمیل مارکتینگ و فواید آن چیست؟

بازاریابی از طریق ایمیل یک استراتژی در بازاریابی دیجیتال است که بر اساس ارسال ایمیل، توسعه ارتباط و تعامل با مشتریان انجام می‌گیرد. روش‌های موثر در ایمیل مارکتینگ باعث می‌شود تا مشتریان بالقوه به مشتری واقعی تبدیل شده و در نهایت منجر به تکرار فرایند خرید توسط آن‌ها شود.
بازاریابی از طریق ایمیل باعث می‌شود تا مشترکین از محصولات جدید، تخفیف‌ها و سایر خدمات یا اطلاعاتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید، مطلع شوند. این یک روش نرم در فروش است که باعث می‌شود مخاطبان ارزش برند شما را بهتر درک کنند. با استفاده از این راهنما می‌توانید مراحل به کارگیری ایمیل مارکتینگ را برای موفقیت بیشتر بدانید.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

همانطور که به آن اشاره شد با استفاده از بازاریابی ایمیل می‌توانید پیام‌های هدفمندی را به مشتریان و مخاطبان خود ارسال کنید. ارسال ایمیل‌های موثر در بازاریابی باعث می‌شود که مشتریان بالقوه و یا کسانی که تنها یک بار از شما خرید کردند، به طرفداران وفادار شما تبدیل شوند.
بازاریابی از این طریق اهمیت زیادی دارد؛ علیرغم افزایش محبوبیت رسانه‌های اجتماعی بسیاری گمان می‌کنند که این روش بازخورد قابل توجهی ارائه نخواهد داد، با این حال تجربه نشان داده است که ایمیل مارکتینگ یک روش موثر برای پرورش مشتریان سرنخ و افزایش وفاداری در آن‌ها می‌باشد.

دلایل مهم برای استفاده از ایمیل مارکتینگ

دلایل زیادی وجود دارد که بیان می‌کند چرا باید از طریق بازاریابی ایمیل به جلب توجه مخاطبان خود کمک کنید، با این حال مهم‌ترین عوامل آن شامل این موارد است:
بهترین کانال ارتباطی با مخاطبان: حداقل ۹۹ درصد از افراد روزانه ایمیل خود را چک می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که شما بتوانید از این کانال ارتباطی به شکل موثر در کسب و کار خود استفاده نمایید.
تهیه لیستی از مشترکین: در بستر رسانه اجتماعی این احتمال وجود دارد که حساب کاربری شما با اختلال مواجه شود و در نتیجه دنبال کنندگان خود را از دست بدهید. این در حالی است که تهیه لیستی از مشترکین در ایمیل مارکتینگ باعث می‌شود تا همواره با آن‌ها همراه باشید و نگران گم شدن اطلاعات و از بین رفتن آن‌ها نباشید.
بهبود نرخ تبدیل: آمار نشان می‌دهد افرادی که از طریق اطلاعات دریافت شده در ایمیل خود اقدام به خرید می‌کنند، بسیار بیشتر از کسانی است که پیشنهادات ایمیل دریافت نمی‌کنند. در واقع می‌توان گفت ایمیل مارکتینگ دارای بازده سرمایه گذاری قابل توجهی می‌باشد. این مسئله موجب بهبود نرخ تبدیل نسبت به سایر رسانه‌های اجتماعی می‌شود.

نحوه انجام بازاریابی از طریق ایمیل

پس از آن که ایمیل مشخصی را برای خود ایجاد کردید، نوبت آن است که لیست مشترکین و پیام رسانی خود را اصلاح کنید تا بتوانید با مخاطبان در ارتباط باشید. بسیاری از برنامه‌ها و اتوماسیون‌های خودکار نیز وجود دارد که به شما در تنظیم سرویس ایمیل کمک می‌کند.

راهنمای کامل در ایمیل مارکتینگ

نحوه دریافت ایمیل کاربران

استراتژی‌های مختلفی در آموزش‌ ایمیل مارکتینگ وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از کاربران بخواهید تا آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند. با این حال بهتر است روش‌های جمع آوری ایمیل‌ها بر اساس قوانین تعریف شده و با توجه به حفظ حریم شخصی کاربران باشد. به عبارت بهتر بسیار مهم است که کاربر با رضایت کامل آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهد. در حال حاضر روش‌هایی مثل پاپ آپ با پیشنهاد‌های جذاب و خلاقانه مخاطبان را ترغیب به ارسال آدرس ایمیل می‌نماید.
همچنین می‌توانید بخشی را برای ثبت نام و ورود کاربران وب سایت خود در نظر بگیرید. ارائه هدیه، کد تخفیف و مواردی که برای بازدیدکنندگان ارزش آفرینی ایجاد می‌کند، باعث افزایش اعتماد آن‌ها به شما می‌شود؛ در نتیجه با احتمال بالاتری آدرس ایمیل خود را برای شما ارسال می‌نمایند.
پس از آنکه متوجه شدید چه روش‌هایی می‌تواند توجه مخاطبان شما را برای عضویت در سایت و ارسال ایمیل افزایش دهد، بهتر است یک فرم مشخص ایجاد کنید.

پیشنهاد ما  اصول برند سازی

ایجاد فرم برای دریافت ایمیل مشترکین

برای آنکه نظر بازدیدکنندگان به سایت شما جذب شود و ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید می‌توانید این موارد را به کار بگیرید:

تیتر فریبنده: منظور از تیتر فریبنده این است که عناوین مورد نمایش برای مخاطب جذاب، واضح و قابل درک باشند.

توضیحات مفید: بسیار مهم است که توضیحات شما مختصر، واضح و دقیق عنوان شود. می‌توانید از کلمات تاثیر گذار و ویژه استفاده کنید تا چشم خواننده به سمت آن‌ها جلب شود. مواردی مثل “رایگان”، “جامع”، “کد تخفیف”، “هدیه” و کلماتی از این دست می‌تواند به شما کمک کند.

تصاویر جذاب: بهتر است در ایجاد فرم از تصاویر مناسب و مرتبط نیز استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر قرار است یک کتاب الکترونیکی را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار دهید، با استفاده از تصاویر مرتبط به موضوع می‌توانید نرخ تبدیل را تقویت کنید. ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در خلق تصاویر شگفت انگیز کمک کند.

فرم ساده: سعی کنید تا فرم ثبت نام ساده ارائه دهید و بیش از نام و آدرس ایمیل از کاربران اطلاعاتی دریافت نکنید، به این دلیل که جزئیات زیاد باعث کاهش نرخ تبدیل شما می‌شود.

دکمه‌های جذاب: از رنگ‌های متضاد برای ایجاد فرم استفاده کنید. توجه به این موارد باعث می‌شود تا فرم نهایی برای کاربران جذاب باشد.

به یاد داشته باشید که در بازاریابی از طریق ایمیل تنها ارسال ایمیل انبوه کافی نیست، چرا که این کار باعث آزار کاربران می‌شود. در مرحله اول سعی کنید مخاطبان خود را بشناسید تا راحت‌تر با ایشان ارتباط بگیرید.

فواید استفاده از ایمیل مارکتینگ در تجارت شما

این روش یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان و هدایت آن‌ها به سمت خرید از شما و در نتیجه تبدیل آن‌ها به مشتری وفادار است. این تکنیک می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد، با این حال برخی از مهم‌ترین فواید آن شامل این موارد است:
محتوای هدفمند و شخصی سازی شده
بازاریابی از طریق این روش به شما امکان می‌دهد تا مشتریان خود را بر اساس سلیقه و ترجیحات آن‌ها گروه بندی کنید. در نتیجه می‌توانید محتوای شخصی سازی شده را برای هر کدام از گروه‌ها ارسال نمایید.
شاید در ابتدا به نظر برسد آموزش ایمیل مارکتینگ سخت است، با این حال شما می‌توانید سوژه‌ها و تصاویر مناسبی را با توجه به شناختی که از مخاطبان خود دارید تهیه کرده و به کمک ایمیل در قالب یک پیام برای آن‌ها ارسال کنید. این مسئله به شکل گیری یک اعتماد قوی میان نام تجاری شما و کاربران منجر خواهد شد.
افزایش اعتبار برند
ارسال ایمیل‌های بدون موضوع و مبهم باعث ناراحتی مخاطبان می‌شود؛ در نتیجه آن‌ها این پیام‌ها را حذف می‌کنند. از این رو به جای آن که اقدام به ارسال ایمیل انبوه کنید، محتوا را متناسب با خواسته مشترکین تنظیم نمایید. دانستن علایق و نیاز خوانندگان باعث می‌شود ایمیل شما وارد صندوق ورودی شود، در غیر این صورت پیام‌هایی که ارسال می‌کنید به بخش هرزنامه می‌روند.
شناخت بهتر برند
بازاریابی از طریق ایمیل یک گزینه عالی برای گسترش هویت برند شما می‌باشد، زیرا به طور مستقیم می‌توانید با مشتریان بالقوه خود تعامل داشته باشید. هنگامی که محتوای با کیفیت و ارزشمندی را برای مشتریان ارسال می‌کنید، نسبت به رقبا یک سر و گردن بالاتر خواهید بود. حتی می‌توانید از ایمیل برای دریافت بازخورد‌ها و نتایج استفاده کنید؛ اینکه آیا مشتریان از مطالبی که ارسال می‌کنید راضی هستند و یا ترجیح می‌دهند مطالب دیگری را دریافت کنند؟ استفاده از یک نظرسنجی ساده در شبکه‌های اجتماعی به درک بهتر این مطلب کمک خواهد کرد.
افزایش فروش
با توجه به نرخ تبدیل و همچنین نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ می‌توانید از این فرصت مناسب برای ایجاد انگیزه خرید در مشتریان استفاده نمایید. با کمک این ترفندها مشتریان را ترغیب کنید تا خرید خود را تکرار کنند.
– مواردی که مرتبط با کالاهای خریداری شده توسط مشتری است را به او پیشنهاد دهید.
– موارد مشابه خرید قبلی مشتری را برای او لیست کنید.
– برای خریدهای آینده پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه ارائه دهید.
معمولا زمانی که از طریق ایمیل به مشتری‌ها اطلاع می‌دهید که یک محصول مرتبط با خرید قبلی آن‌ها وجود دارد، انگیزه بیشتری را برای خرید در آن‌ها ایجاد می‌کنید. این مسئله در نهایت منجر به افزایش فروش شما می‌شود.
ایجاد ارتباط قوی‌تر با مشتری
کاربران از ایمیل‌های شما قدردانی می‌کنند، به خصوص زمانی که درک کنند شما تلاش زیادی برای ارسال مطالب منحصر به فرد برای آن‌ها کرده‌اید.
به جای ارسال ایمیل انبوه و بدون هدف یک کمپین بازاریابی قطره‌ای برای ایمیل خود راه اندازی کنید تا به شما کمک کند که به شکل منظم ایمیل‌های مشخصی را برای خریداران بالقوه ارسال کنید. طبیعی است که این کار در نهایت منجر به برقراری ارتباط بهتر شما با مشترکین می‌شود.
افزایش بازدید از وب سایت
ایمیل مارکتینگ یک راه عالی برای جلب مشتری به سمت وب سایت شما می‌باشد، می‌توانید پیوندهای مربوط به صفحات سایت را در محتوای ایمیل خود قرار دهید. همچنین می‌توانید مطالبی را برای آن‌ها ارسال کنید تا با استفاده از مطالب عالی در بخش وبلاگ از محتوای سایت شما استفاده کنند. در نهایت این مسئله موجب افزایش نرخ تبدیل وب سایت و در نتیجه تقویت اعتبار برند شما می‌شود.

پیشنهاد ما  پنج استراتژی برای تولید تقاضا در مصرف کنندگان

بازاریابی ایمیل: ارزش آفرینی برای مخاطب

در نهایت به یاد داشته باشید که روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در بحث بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، با این حال ایمیل مارکتینگ فرصت مناسبی را برای برقراری ارتباط شما با مشتریان ارائه می‌دهد که به کمک آن می‌توانید برند خود را بسازید و سریع‌تر به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنید. در نتیجه می‌توانید در زمان خود صرفه جویی کرده و و به مخاطبان بیشتری دست یابید؛ این مسئله در نهایت موجب موفقیت شما خواهد شد.