انواع روشهای بازاریابی اینترنتی
اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار اهداف خاصی را مد نظر دارید، به عنوان مثال میخواهید مشتریان وفاداری را جذب کنید، یک تیم حرفهای داشته باشید و به یک متخصص در صنعت خود تبدیل شوید و به دنبال یک راه مناسب برای تحقق این اهداف هستید، بهتر است بدانید که روشهای سنتی بازاریابی با توجه به هزینههایی که به همراه دارند، نتیجه دلخواه را به همراه نخواهند داشت. با این وجود احتمالا شنیدهاید که تمرکز روی راه حلهای دیجیتال مارکتینگ ضروری است و میتواند در این مسیر به شما کمک کند.
به کمک داشتن یک استراتژی مناسب در بازاریابی دیجیتال میتوانید مخاطبان زیادی را جذب کنید، میزان آگاهی آنها را از نام تجاری خود افزایش دهید و در نتیجه به افزایش فروش خود کمک کنید.
هرچند بازاریابی در این روش نیاز به زمان و مهارتهای خاصی دارد؛ با این حال با شناخت بیشتر بازاریابی دیجیتال، درک خواهید کرد که چگونه میتواند به تجارت شما کمک کند.

دانلود رایگان واژه نامه دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تعریف کلی که میتوان برای دیجیتال مارکتینگ عنوان کرد، استفاده از اینترنت، دستگاههای تلفن همراه، رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو و کانالهای دیگر برای دسترسی به مصرف کنندگان است. به طور کلی هر روش بازاریابی که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام گیرد تحت عنوان بازاریابی دیجیتال شناخته میشود.
دیجیتال مارکتینگ برخلاف روشهای سنتی که یکطرفه و اصطلاحا ایستا هستند، یک روند پویا و تعاملی است.
آن چیزی که امروز این نوع بازاریابی را محبوب و متداول کرده است، توجه به نیاز مخاطب میباشد. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها با هدف قرار دادن خواسته و نیاز مشتریان اطمینان مییابند که آنها محصولات و خدمات مورد نظر خود را به خوبی دریافت میکنند و مشکلات آنها از این طریق برطرف میشود.
دیجیتال مارکتینگ چگونه کار میکند؟
در بسیاری از جهات بازاریابی دیجیتال به بازاریابی سنتی شباهت دارد؛ به این معنی که سازمانهای هوشمند به دنبال ایجاد ارتباط سودمند با مشتریان خود هستند. با این حال بازاریابی دیجیتال جایگزین روشهای سنتی شده است، زیرا میتواند به مصرف کنندگان بیشتری دست پیدا کند.
آموزش دیجیتال مارکتینگ
با توجه به ویژگیها و مزایایی که این روش در اختیار مشاغل، همچنین مشتریان و مصرف کنندگان قرار میدهد، طبیعی است که آنها استفاده از این روش را ترجیح دهند.
برای طرفین اول یعنی کسانی که در بخش بازاریابی دیجیتال فعالیت میکند مهارتها و روشهایی که در این حوزه وجود دارد مهم است. از آنجایی که در عصر حاضر فناوری به طور مداوم تکامل یافته و پیشرفت میکند، بسیاری از بازاریابان ملزم به آموزش دیجیتال مارکتینگ و روشهای نوین هستند تا ضمن رسیدن به بازار هدف خود، به فروش و سودآوری بیشتری دست پیدا کنند.
مسئله این است که بسیاری از صاحبان مشاغل و متخصصان از مهارتهای لازم و کافی برای موفقیت در این صنعت برخوردار نیستند، با این حال به کمک آموزش دیجیتال مارکتینگ و دریافت مهارتهایی که در این زمینه به شما کمک میکند، درک خواهید کرد که بهترین نوع عملکرد چیست.
تجزیه و تحلیل دادهها
در حال حاضر ابزارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل دادهها در دست است و بازاریابان به کمک آنها میتوانند اطلاعات مورد نیاز را برای شناخت بهتر مشتریان به دست آورند. به عبارت بهتر یک دیجیتال مارکتر باید بداند که چگونه با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات و پردازش دادهها میتواند برنامه ریزی مناسبی را در راستای بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ ارائه دهد.
به عبارت بهتر ارزیابی دادهها و مطالعه مشتریان به ایجاد یک استراتژی موثر در بازاریابی و در نتیجه رشد تجارت شما منجر میشود.
همچنین یک بازاریاب دیجیتال موظف است به طور دورهای پایگاه دادههای خود را به روز رسانی کرده و اطلاعات منسوخ و بی فایده را پاکسازی نماید.
مهارتهای نوشتن و ویرایش
نه تنها در بازاریابی دیجیتال بلکه در بازاریابی اینترنتی نیز هسته اصلی محتوا میباشد. به کمک محتوا و مطالب با کیفیت شما به راحتی میتوانید با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کرده و آنها را برای انجام اقدامات مورد نظر متقاعد کنید. به عبارت بهتر محتوای مناسب و مدون برای بازاریابی دیجیتال امر ضروری است. شناخت محتوا به این معنی است که شما نیاز کاربران را درک کرده و قادر به ارائه خدمات و محصولاتی بر همین اساس هستید.

مهارتهای سئو و بازاریابی موتور جستجو
بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بازاریابی موتور جستجو از استراتژیهایی هستند که درک عمیق آنها به معنای اجرای بهتر فعالیتهای مربوط به دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی میباشد.
مسئله این است که الگوریتم گوگل به طور مداوم در حال به روز رسانی است، از این رو استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و خاص به همراه شناخت این موتور جستجو اهمیت زیادی دارد؛ از این رو یک بازاریاب دیجیتال موظف است که همواره اطلاعات خود را به روز رسانی کند تا از روند این الگوریتمها آگاهی کامل داشته باشد.
مهارت گوش دادن
یکی از خطاهایی که معمولا برندها مرتکب میشوند، تمرکز بیش از حد بر ایجاد و تبلیغ محتوا است. اگر میخواهید یک بازاریاب دیجیتال عالی و منحصر به فرد باشید، لازم است اطلاعات و روشهای بازاریابی شما نیز منحصر به فرد باشد. به همین منظور ابتدا باید شنونده خوبی باشید؛ به عبارت بهتر لازم است بدانید که مخاطبان شما چه محصولات و خدماتی را نیاز دارند.
در کنار مواردی که به آن اشاره کردیم برای تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال و درک بهتر آموزشهای دیجیتال مارکتینگ نیاز است تا با انواع روشهای بازاریابی اینترنتی آشنا باشید. این تکنیکها به بازاریابی دیجیتال مارکتینگ بسیار مرتبط است، اما معمولا برای توصیف فعالیتهایی است که به صورت آنلاین انجام میشود.
به عبارت بهتر بازاریابی آنلاین طیف وسیعی از استراتژیها و تاکتیکهایی است که به شما کمک میکند از طریق اینترنت به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنید.
۷ نوع بازاریابی اینترنتی
هفت نوع اصلی در بازاریابی اینترنتی وجود دارد:
- بازاریابی رسانههای اجتماعی
- بازاریابی اینفلوئنسر
- بازاریابی وابسته
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی محتوا
- بهینه سازی موتور جستجو
- تبلیغات پولی
هر یک از این روشها استراتژیها و تاکتیکهای خاص خود را دارند. به نوعی میتوان گفت که مکمل یکدیگر هستند و با هم استفاده میشوند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
یکی از روشهای موثر در بازاریابی اینترنتی استفاده از شبکههای اجتماعی است. امروزه بسیاری از سیستم عاملها مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر بستر مناسبی را برای مصرف کنندگان و همچنین مشاغل مختلف فراهم کردهاند تا از این طریق با یکدیگر در تعامل باشند. از آنجایی که مردم به صورت روز افزون از این شبکهها استفاده میکنند، بسیاری از کسب و کارها میتوانند با ورود به این پلتفرمها شروع به بازاریابی از این طریق نمایند. یک راه مناسب برای تقویت وفاداری مخاطبان این است که به آنها ثابت کنید تا چه میزان برای ایشان ارزش قائل هستید. به عنوان مثال سعی کنید تا با ایشان در تعامل باشید و به سوالات و نظرات آنها در شبکههای اجتماعی پاسخ دهید. این کار اصالت برند شما را نشان میدهد و باعث اعتماد دیگر کاربران محصولات و خدماتی که ارائه میدهید میشود.
بازاریابی اینفلوئنسر
در مرحله اول باید بدانید که اینفلوئنسر به چه کسی گفته میشود؟ اینفلوئنسران یا تاثیرگذاران فضای آنلاین، افرادی هستند که در حوزه و صنعت مربوط به خود دنبال کنندگان زیادی دارند و مخاطبان زیادی از آنها تاثیر میگیرند.
در بحث بازاریابی اینترنتی روش بازاریابی اینفلوئنسر یکی از استراتژیهایی است که به کمک آن میتوانید با اینفلوئنسرها همکاری کنید تا محصولات و خدمات شما را برای مخاطبان هدف تبلیغ کنند.
بازاریابی وابسته
از دیگر روشهای موثر در بازاریابی اینترنتی استراتژی وابسته است که به آن فروش رابطهای هم میگویند. در این شیوه با استفاده از کانالهایی مانند وب سایت، شبکههای اجتماعی و یا ایمیل توجه مشتریان به سمت محصولات و یا خدمات یک فروشنده جلب میشود. در نتیجه اگر فروش حاصل شود حق کمیسیون برای شخص ثالث یعنی کسی که به عنوان رابط میان خریدار و فروشنده اقدام کرده است محفوظ میماند. امروزه بازاریابی وابسته یکی از روشهای متداول در بازاریابی اینترنتی به شمار میآید.
ایمیل مارکتینگ
با استفاده از ایمیل میتوانید پیامهای بازاریابی را به صورت مستقیم برای مشتریان بالقوه و همچنین مشترکین خود را ارسال کنید. هرچند بسیاری از افراد گمان میکنند که ایمیل مارکتینگ به اندازه روشهای دیگر در بازاریابی اینترنتی موثر نیست، با این حال بهتر است قدرت آن را دست کم نگیرید. بازاریابی از طریق ایمیل دارای نرخ بازگشت سرمایه بالایی است که موجب شده بسیاری از کسب و کارها همچنان از آن برای جلب توجه مخاطبان خود استفاده کنند.
بازاریابی محتوا
این روش شامل فعالیتهایی است که برای جذب تعامل و تبدیل مخاطب هدف به مشتری طراحی میشود. اشکال زیادی از محتوا وجود دارد که میتوانید به کمک آنها در بازاریابی اینترنتی موفق عمل کنید.
پستهایی که در وبلاگ خود منتشر میکنید، محتوای ویدیویی، اینفوگرافیکها، پادکستها، مطالعات موردی و مواردی از این دست تنها بخشی از بازاریابی محتوا به شمار میآیند.
بازاریابی محتوا با انواع دیگر بازاریابی اینترنتی به ویژه بازاریابی شبکههای اجتماعی و سئو ارتباط نزدیکی دارد، به عبارت بهتر میتوانید از آنها در راستای رسیدن به اهداف خود بهره مند شوید.
بهینه سازی موتورهای جستجو
سئو یا همان فرایند بهینه سازی موتور جستجو برای بهبود رتبه سایت شما در نتایج موتور جستجو است که به نوبه خود میتواند تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه از وب سایت را افزایش دهد. از آنجایی که امروزه گوگل محبوبترین موتور جستجو به شمار میآید، برای موفقیت در بحث بازاریابی اینترنتی ملزم به رعایت الگوریتمهای آن هستید.
گوگل با استفاده از رباتهای خزنده خود سعی میکند تا مفیدترین و مرتبطترین نتایج را به کاربران نمایش دهد، بنابراین هرچقدر سایت شما منطبق با الگوریتمها و قوانین تعریف شده توسط گوگل عمل کند، شانس موفقیت شما برای رسیدن به خط اول نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.
تبلیغات پولی
یکی دیگر از روشهای بازاریابی اینترنتی پرداخت به ازای هر کلیک یا همان تبلیغات پولی است. شما میتوانید از این روش در موتورهای جستجو یا سایر شبکههای اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام نیز استفاده کنید.
در این روش تنها زمانی از شما هزینه کسر میشود که کاربران بر روی لینک شما کلیک کنند. امروزه بسیاری از کسب و کارها از تبلیغات پولی برای افزایش آگاهی مخاطبان از برند خود استفاده میکنند.
نتیجه گیری
در حال حاضر تعداد افرادی که زمان خود را در فضای آنلاین سپری میکنند در حال افزایش است. امکاناتی مثل اتصال به اینترنت، افزایش تلفنهای هوشمند و لپ تاپ باعث شده است که بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش مورد استقبال قرار گیرد. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها به سمت آن روی آوردهاند، از این رو درک بهتر این تکنیکها میتواند نقش موثری در موفقیت شما ایفا کند.