محتوا پادشاه است و محتوا منعکس کننده مسیر کسب و کار شماست.اگر می خواهید که کسب و کارتان به سمتی حرکت کند که سبب استقلال مالی شما سود و شما را از هر حیثی از رقبایتان قدرتمندتر نشان دهد توصیه می کنم محتوایتان را قدرتمند تر ارائه دهید تا بتواند گوی سبقت را از رقبایتان بربایید.

محتواهایی که شما ارائه می کنید بسته به نوع تسلط شما بر مطلب و مخاطبانتان می تواند درجه ای از جذابیت و تحریک پذیری را  برای مخاطبان ایجاد نماید تا جایی که مخاطبان را برای همیشه به مشتری پر و پا قرص شما تبدیل کند و کاربراان سرگردان را به مشتریانی که بای شما پول می سازند بدل کند.

در این مقاله ما قصد داریم ته و توی تولی محتوا را درآوریم و  به شما چم و خم کار را نشان دهیم تا به درک ناسبی نسبت به محتوا و گونه های آن دست یابید.

امیدوارم تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید تا بتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم:
تولید محتوا چیست؟
چطور سفارش تولید محتوا بدهیم؟
هزینه تولید محتوا چقدر است؟
بهترین مکان یا آموزشگاه فیزیکی یا مجازی برای اموزش تولید محتوا کجاست؟

تولید محتوا چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم به فرایندی گفته می شود که در طی ان شخص تولید کننده محتوا بر اساس یک هدف یا استراتژی اقدام به تولید یک محتوای متنی یا چند رسانه ای برای جلب نظر مخاطبان,مشتریان و یا بازدیدکنندگان سایت خود می کند تا بتواند افراد جدید را به مشتری و مشتریان قدیمی را به مشتریان همیشگی تبدیل کند.
با یک نگاه دیگر هم می توان گفت که محتوا همه آن چیزی است که هر روز ما با آن در همه محیط ها سر و کار داریم و همین داده هایی که هر روز از طرف محیط به ما و از ما به محیط منتقل می شوند خود به نوعی محتوا محسوب می شوند اما به هر حال اگر شما به دنبال پرسش تولید محتوا چیست می گردید باید بگویم بهترین پاسخ همان پاسخی بود که در پاراگراف بالا به آن اشاره کردم.

چطور سفارش تولید محتوا بدهیم؟

معمولا اگر شما مالک یک کسب و کار هستید در شروع کار باید سعی کنید خودتان محتوای مورد نیاز خودتان را تهییه کنید و در گام های بعدی به این فکر باشید که چطور سفارش تولید محتوا دهید.
اما اگر به هر دلیلی توانایی تولید محتوا ندارید و یا اینکه زمان کافی را برای تولید محتوای مورد نظر خود ندارید نگران نباشید چرا که راهکارهای بیشماری برای این منظور وجود دارد و سایت ها و مجموعه های گوناگونی در سطح وب فارسی اقدام به تولید محتوا با گرفتن مبلغی برای مشا می کنند.
مبالغی که توسط این سایت ها اخذ می شود بسته به نوع سایت و رتبه آنها در موتورهای جستجو از کلمه ای 15 تا 100 تومان در نوسان است و آنها معمولا به شما قول های عجیب و غریبی را هم در این مورد می دهند.
اما اگر راستش را بخواهید می خواهیم یک نکته و یا یک راز جالب را با شما در میان بگذارم.اگر محتواها بر اساس یک قاعده درست نوشته شوند تفاوتی نمی کند که محتوایی که به شما تحویل می دهند از کلمه ای 10 تومان باشد یا 100تومان.
چرا که مهم چارچوب محتواهاست که بر پایه یونیک بودن محتوا به معنای کپی نبودن و دست اول بودن, سئو بودن که مبتنی بر تهییه شدن بر اساس الگوریتم های موتورهای جستجوگر و در نهایت جذاب بودن است که بتواند مخاطبان را مجذوب خود کند. و الا اگر قول دیگری به شما داده می شود سک نکنید که فقط قصد خالی کردن جیب شما را دارند.
اما برای این که بدانید کجا محتوا سفارش دهید دو گزینه پیش رو دارید.
گزینه اول این است که محتوایتان را در سایت های فریلنسری درج کنید تا بهترین فرد را برای انجام پروژه ها تان پیدا کنید. نمونه سایت ها را در زیر قرار داده ام:
1. انجام می دم
2. پونیشا
3. پارس کدرز
گزینه دوم این است که محتوای مورد نظرتان را به آژانس های تولید محتوا و بازاریابی محتوا سفارش دهید ,اما توجه کنید که در این سایتها جو رقابتی وجود ندارد و قیمت توسط ناظر سایت تعیین می شود.نمونه این سایت ها در زیر درج شده است:
1. رایا مارکتینگ
2. شتاب مارکتینگ
3. شهر محتوا

پیشنهاد ما  دیجیتال مارکتینگ چیست و انواع روش‌های بازاریابی اینترنتی

هزینه تولید محتوا چقدر است؟

در خصوص هزینه در بالا اشاره هایی شد اما باید بدانید که هیچ هزینه قطعی خاصی وجود ندارد و همه چیز در این مورد سلیقه ای است و بسته به نظر شما و مجموعه ای است که محتوا را  برای شما تولید می کنند ولی عرفاً هزینه تولید محتوا بین 15 تا 100 تومان و حتی بیشتر است.

تولید محتوا

سفارش محتوای سئو شده و یونیک در شرکت فرهوش

از کجا آموزش تولید محتوا را یاد بگیریم؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که این امر هم نیاز به تجربه دارد و هم تخصص.
متاسفانه در سالهای اخیر وب فارسی پر از افرادی شده ایت که اقدام به تهییه و فروش آموزشهایی متنوعی در مورد موضوعات گوناگون می کنند که تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اما اینجا می خواهم یک راز دیگر را برای شما برملاکنم. راستش را بخواهید خیلی از افرادی که اقدام به آموزش تولید محتوا و فروش این اموزش ها می کنند خودشان حتی یک محتوا را هم در عمرشان تهییه و تالیف نکرده اند و با فروش این آموزش ها فقط دیگران را سردگم می کنند.
این افراد پکیج هایی به اسامی گوناگون نظیر:امپراطوری محتوا,محتوا را ببوس و … می سازند و متاسفانه جیب افراد ناآگاه را خالی می کنند.
به نظر من در آموزش محتوا هیچ قانون خاصی وجود ندارد و فقط رعایت پروتکل های سئو و یونیک بودن مقاله و همینطور جذاب بودن کفایت می کند. مگر شما هنگامی که لب به سخن گشودید کسی آموزش تولید سخن را به شما داد,خیر چرا که شما خودتان این گونه فراگرفتید که نسبت به چارچوب های محیطی واکنش مطلوبی از خود نشان دهید.
البته نمی خواهم منکر آموزش های خوب شوم چرا که هنوز وب سایتهایی نظیر مدیر سبز یا همیار وب در حال تولید آموزش های با کیفیتی در این حوزه هستند اما توصیه می کنم اگر هم قصد فراگیری را دارید از هر کسی این آموزش ها را خریداری نکنید.

پیشنهاد ما  هفت سؤال درباره استراتژی کسب و کار
تولید محتوا

آموزش کار با ابزارهای تولید محتوا

انواع فرمت های محتوا

بسته به نوع محتوا فرمت های گوناگونی وجو دارند که هر بک برای یک بستر خاص آماده می شوند.از رایج ترین فرمت های محتوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقالات
پادکست
ایبوک یا کتاب الکترونیکی
موشن گرافیک
ویدیو
وب کست
وبینار
خبرنامه
تصویر و پوستر
کتاب چاپی
البته محتواهای دیگری هم وجود دارند که توسط دیگر دوستان مورد استفاده قرار می گیرند اما بنده چون در طول فعالیت های دیجیتال مارکتینگ خود از آنها نتیجه نگرفتم انها را ذکر نکردم و توصیه هم نمی کنم که به سراغ آنها بروید

بهترین نرم افزارها برای تولید محتوا

 

اینکه چه نرم افزاری برای تولید محتوا مناسب است بستگی به نوع محتواهای شما دارد.

اگر محتوای شما متنی است و در قالب مقاله می خواهید آنرا منتشر کنید نرم افزار ورد از گروه مایکروسافت گزینه خوبی است.

اگر قصد تولید پادکست را دارید نرم افزار کول ادیت پرو یک نرم افزار قدیمی اما پر کاربرد در  این زمینه است.

برای تولید ایبوک و کتاب چاپ نرم افزار ادوبی این دیزاین بهترین گزینه و استاندارد ترین گزینه در سطح جهان محسوب می شود.

اگر قصد کار روی ویدیوها و همینطور انیمیشن های دو بعدی نظیر موشن گرافیک را  داردی بهتر است روی بستر نرم افزارهای پریمیر و افترافکت حساب ویژه ای باز کنند که تولید محتوای ویدیویی را برای شما لذت بخش و دلپذیر می کند.

برای وبینار و وب کست هم بهتر است از نرم افزار پاورپوینت برای تهییه اسلایدهای مورد نظرتان استفاده کنید.

در نهایت اگر می خواهید که ویدیو آموزشی از صفحه نمایش رایانه خود تهییه نمایید هم بهترین گزینه و رایج ترین گزینه کمتازیا است.

برای کار بر روی تصاویر هم سعی کنید حتما فتوشاپ و ایلستریتور و حتی کورل را فرا بگیرید تا دستتان حسابی باز بماند.

تولید محتوا با موبایل و برنامه های مناسب اندروید و IOS؟

برای تولید محتوا با هر گجتی راهکاری وجود دارد.تلفن های همراه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.برای تولید محتوا در تلفن های همراه هم شما می توانید از اپلیکیشن هایی که برای این منظور تهییه و تولید شده اند استفاده نمایید.

اما یک نکته را فراموش نکنید و آن این است که محتواهایی را که شما با موبایلتان تولید می کنید از حیث کیفی از محتواهایی که با رایانه تولید می شوند ضعیف ترند.البته نگران نباشید که این مساله اصلا ارتباطی با گوشی شما ندارد و این ناشی از محدودیت هایی است که در هر دو سیستم عامل اندروید و  IOS وجود دارد.

تولید محتوای اینستاگرام

برای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام هم شما می توانید تمرکز ویژه ای برای اپ های کار با تصویر و ویدیو به همراه برنامه های داده کاوری حساب ویژه ای باز کنید تا از رقبایتان پیش بیافتید.

جمع بندی

در این مقاله کوتاه هدف ما دستیابی به یک چارچوب مناسب نسبت به تولید محتوا بود.اگر شما هم دیدگاه خاصی در مورد تولید محتوا و مطالب بیان شده دارید می توانید آنرا با ما در میان بگذارید.