جایگاه سازی و جایگاه یابی دو مبحث کاملا به هم مرتبط اند، هر دو نیازمند درک این است که مردم شما و سازمان شما

و سازمان شما را چگونه می بینند .

جایگاه سازی چگونه خود را از بقیه متمایز می کند .تغییر جایگاه کاری است که انجام می دهید تا نظر دیگران در مورد تمایز شما و رقیبان را تغییر دهید .

هر روزه رسانه ها مردم را با انواع اقسام پیام ها بمباران می کنند.

اگر می خواهید مردم پیام شما را به خاطر بسپارند آن را ساده نگه دارید .

تنها روی یک مفهوم که تمایز اصلی شما و رقیبانتان را نمایان می کند تمرکز کنید.

روانشناسان رفتاری 5 عامل اصلی موثر در نخریدن را عوامل زیر می دانند :

 1-جنبه مالی :

مردم می ترسند که ممکن است پول خود را از دست بدهند .

2-جنبه کارکردی:

مردم می ترسند چیزی که می خرند طوری که مطلوب است کار نکند .

3-جنبه فیزیکی:

نمی خواهند روی چیزی سرمایه گذاری کنند که باعث دردسر شود .

4-جنبه اجتماعی:

از اینکه چیزی بخرند که بعد مورد تمسخر اطرافیان قرار گیرند می ترسند.

5-جنبه روانشناختی:

می ترسند از این که ممکن است بعدها پشیمان شوند .

مشتریان اکنون حق انتخاب گسترده تری نسبت به همیشه دارند برای گذر از میان این همه انتخاب نیاز دارید که جایگاه

خود را تغییر دهید .

شرکت ها برای غلبه برسه نیروی رقابت, تغییر و بحران دست به تغییر جایگاه می زنند.

الف-رقابت :

رقابت یک راه بهتر برای تغییر جایگاه,پیدا کردن یک ضعف در رهبر بازار و استفاده از آن به نفع خود است .

پیشنهاد ما  رازهای حل مشکل مقتدرانه

تغییر جایگاه نیازمند پیشنهاد منحصر به فرد است و شامل 5 استراتزی زیر است :

1-هویت دادن

2- شخصیت بخشی

3-رده محصول جدید ایجاد کنید

4-تغییر نام

5-مقایسه با رده محصول دیگری

ب-تغییر :

تغییرات سریع, ویزگی اصلی دنیای کسب و کار امروز است و تغییرات سریع در تکنولوزی مدام قانون های بازی را

عوض می کنند .برند ها یا باید پیشرفت کنند یا باید از بین بروند .مدام در جست و جوی افق هتی جدید باشید که با

پیشرفت تکنولوزی به وجود می آیند و می توانند موفقیت شما را تحت تاثیر قرار دهند .

هرچه شرکت شما بزرگ باشد تغییر دادن آن و انعطاف پذیر بودن سخت تر است .با این حال تغییرات هم

می توانند دشمن موفقیت ما باشند .تغییر دادن شرکت به زمان زیادی برای فکر کردن نیاز دارد .

مراقب تغییرات خود باشید سعی نکنید مشکلی که واقعا وجود ندارند را حل کنید .با سنت ها در نیافتید .مطمئن شوید که

تغییراتی که انجام می دهید حتما بهتر باشند.

 

د-بحران :

معمولا بعد از بحران تغییر جایگاه ضروری است .بحران ها با توجه به فراگیری می توانند بحران های بزرگ یا کوچک

باشند .بحران های بزرگ مثل رکورد اقتصادی,همه را تحت تاثیر قرار می دهند .

استراتزی تغییر جایگاه باید با دید و احساس اکنون مردم منطبق باشد .

قانون کلی در تغییر جایگاه این است که “اول روابط عمومی بعد تبلیغات “در حالت مطلوب استراتزی تغییر جایگاه شما

بهتر است از منابع خارج از شرکت شروع شود و برای همین است که بخش روابط عمومی تا این حد در این موضوع

پیشنهاد ما  به تعویق انداختن درمان دارد

اثرگذار است.

موانع راه تغییر جایگاه:

وقتی می خواهید استراتزی تغییر جایگاهی را به شرکتی بفروشید مجبور هستید با عقاید فرسوده روبه رو شوید .تعداد

کمی از آدم ها وقتی با اشتباهات خود رو به رو شوند می پذیرند.با استفاده از داستان ها و آموزش قدم به قدم و به آرامی

سعی کنید پیش بروید تا طرفتان را در موضع دفاعی قرار ندهید.

بهترین راه حل ها واضح اند .

برای اینکه ببینید که آیاراه حل شما واضح و روشن است نکات زیر را دنبال کنید.

مسائل وقتی حل می شوند ساده می شوند .

آیا با طبیعت انسانی هم خوانی دارد؟

روی کاغذ بنویسید.

آیا در ذهن مخاطب جرقه ایجاد می کند ؟

آیا در زمان حال جا افتاده است؟

ایده های عقب تر یا فراتر از زمان معمولا موفق نمی شوند.

درباره نویسنده :

جک تروات نویسنده یکی از پرفروش ترین کتاب ها در زمینه جایگاه یابی با عنوان “نبرد برای ذهن شما “است .او مدیر

عامل شرکت مشاوره تروات و شرکا است .اسیو ریوکین بنیان گذار شرکت مشاوره ریوکین و همکاران است .